Avnø Højskole

AVNØ HØJSKOLE

Vi er beliggende ved Avnø, ved siden af havet, strandenge, skov og marker med meget dyreliv. Vores nærmeste nabo er Avnø Naturcenter, og hele området er fredet i klasse A. Et fænomenalt miljø til at træne sig i at leve bæredygtigt.

En integreret del af økosamfundsprojektet Oasis

Det regenerative iværksætteri og bofællesskabet, som er under etablering vil blive en integreret del af skolen, hvor de fleste i bofællesskabet arbejder på skolen og/eller i de regenerative virksomheder. Som elev opfordres du til at deltage i vores fællesskab og udvikle praktiske færdigheder gennem at involvere dig i design / opstart / drift af en eller flere regenerative virksomheder.

Visit Oasis ecovillage page

Jord og bygninger

Fremtidens byer bliver nødt til at eksistere i symbiose med naturen fremfor at erobre den.

Tilstedeværelsen af bygninger i by-stil giver os mulighed for at vise, hvordan vi – ved hjælp af permakultur design og rewilding – kan omdanne almindelige bymiljøer til dejlige produktive og miljøvenlige økosystemer.

En grøn Oase

Et sted at fordybe sig i naturen og føle den. En ø af bevidsthed for sind, krop og sjæl. Et sted, hvor forbindelserne mellem Selvet og Naturen kan vækkes. Et sted for refleksion, fornyelse og at starte forfra.

Naturen

Tilstedeværelsen af forskellige økosystemer (som skov, hav, sump, eng) giver mulighed for at undervise i biodiversitet og naturlige mønstre. Vi kan udføre forskellige observationer for at få en dybere forståelse af forholdet mellem forskellige typer organismer (mikrober, svampe, fugle, dyr, insekter, planter, liv i havet …) og cirkulationen af næringsstoffer.

Hvad nu hvis al resterende natur blev fredet? Hvordan ville vi overleve? Hvordan ville vi ændre vores tilgang, hvis biodiversitet og balance blev vores første prioritet? Menneskehedens vej til harmoni med vores planet løber gennem steder som Avnø.

Indenfor

Vi har i alt 73 værelser med private badeværelser. Nogle af dem bruges af personalet, som er i gang med at skabe et bofællesskab. Nogle er elevværelser. Der er værelser med udsigt og værelser uden. Enkeltværelser, dobbeltværelser, 3 personersværelser og 4-personers værelser for dem, der hellere vil have billig indkvartering end komfort.